Zarządca Bez Regulaminu: Ciemna Strefa Rozliczeń w Twojej Wspólnocie?

Opublikowano: 02/08/2025 17:14

Prawo do Jasności: Dlaczego Regulamin Rozliczania Mediów to Konieczność, a Nie Opcja w Nowoczesnym Zarządzaniu Nieruchomościami

Koniec z Manipulacją i Chaosem w Rozliczeniach

Czy Twoja wspólnota mieszkaniowa lub spółdzielnia mieszkaniowa (SM) tkwi w pułapce niejasnych umów i nieprzejrzystych rozliczeń mediów? Czy zarządca straszy Cię kosztami notarialnymi, twierdząc, że rozliczenia mediów są nierozerwalnie związane z jego usługami? A może ukrywa koszty zewnętrznych firm w rachunkach za media, działając bez uchwały właścicieli? To typowe manipulacje, które ograniczają transparentność i narażają finanse wspólnoty. Z LiczDom.pl, nowoczesnym programem do zarządzania nieruchomościami, przełamiesz bierność, wprowadzisz regulamin rozliczania mediów i odzyskasz kontrolę nad kosztami nieruchomości online.


Wielu właścicieli lokali mierzy się z poczuciem chaosu i braku kontroli nad kosztami nieruchomości. Często wynika to z faktu, że zarządca (czy to na podstawie art. 18 Ustawy o własności lokali - UWL, czy art. 24¹ i 27 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych - USM) prowadzi rozliczenia mediów i usług w sposób, który jest daleki od przejrzystości. Co więcej, nierzadko zarządcy, pobierając wynagrodzenie za te czynności, bez zgody właścicieli zlecają je firmom zewnętrznym, zwłaszcza w przypadku radiowych odczytów wodomierzy czy podzielników ciepła. To rażące naruszenie prawa i zasad transparentnego zarządzania wspólnotami.

Ten artykuł ma na celu uświadomienie Ci, dlaczego Regulamin rozliczania mediów i usług jest kluczową uchwałą o sposobie rozliczania, która zapewnia bezpieczeństwo finansowe wspólnoty i ukraca manipulacje. Pokażemy, jak prawo stoi po stronie właścicieli, dając im narzędzia do odzyskania pełnej kontroli kosztów nieruchomości online i wprowadzenia prawdziwej optymalizacji kosztów zarządzania nieruchomościami.

 

Brak Regulaminu Rozliczeń: Gdzie Leży Problem?

Istotą problemu jest brak precyzyjnych zasad, na podstawie których zarządca prowadzi ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną i ustala zaliczki. Prawo jasno określa, że rozliczenie mediów i usług, zwłaszcza w kontekście indywidualnego zużycia i podziału kosztów na poszczególne lokale, jest czynnością przekraczającą zakres zwykłego zarządu.

Pamiętajmy o kluczowych przepisach:

  • Art. 22 ust. 3 pkt 10 UWL: Wprost wskazuje, że do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu należy "Określenie zakresu i sposobu prowadzenia przez zarząd lub zarządcę [...] ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej."

  • Art. 29 ust. 1 UWL: Nakłada na zarząd lub zarządcę obowiązek prowadzenia tej ewidencji "określonej przez wspólnotę! mieszkaniową!".

Te przepisy jasno wskazują, że to wspólnota mieszkaniowa, czyli jej właściciele, ma prawo i obowiązek określić, w jaki sposób ewidencja pozaksięgowa ma być prowadzona i jak będą ustalane zaliczki oraz rozliczane media. Samowolne działanie zarządcy w tym zakresie jest więc działaniem bez umocowania, a nawet wbrew prawu.

 

Zarządca Pobiera Wynagrodzenie, a Zleca na Zewnątrz Bez Zgody? To Niegospodarność!

Częstą praktyką jest, że zarządcy w swojej stałej stawce wynagrodzenia mają uwzględnione rozliczanie mediów i usług. Mimo to, bez podjęcia odpowiedniej uchwały wspólnoty, przekazują te czynności firmom zewnętrznym, np. do rozliczania odczytów z podzielników ciepła i wodomierzy z odczytem radiowym. Efekt? Właściciele płacą dwa razy: raz w stawce dla zarządcy, drugi raz pośrednio, poprzez koszty generowane przez firmę zewnętrzną (które i tak obciążają wspólnotę).

Takie działanie to klasyczny przykład niegospodarności. Zarządca nie tylko nie wykonuje usługi, za którą pobiera wynagrodzenie, ale dodatkowo obciąża wspólnotę kosztami zewnętrznego podmiotu, bez formalnej zgody i uchwały, która jest do tego niezbędna. To pole do nadużyć i braku bezpieczeństwa finansowego wspólnoty.

 

Koszty Rozliczeń Ukryte w Opłatach za Media: Naruszenie Prawidłowej Gospodarki

Co gorsza, wielu zarządców idzie o krok dalej. Koszty samego rozliczania mediów przez firmy zewnętrzne (np. za odczyty, przygotowanie raportów, analizy) umieszczają w kosztach zużycia tych mediów. Oznacza to, że właściciel widzi wyższą kwotę za "wodę" czy "ogrzewanie", nie zdając sobie sprawy, że część tej kwoty to w rzeczywistości ukryta opłata za usługę rozliczeniową, a nie faktyczne zużycie.

Taka praktyka stanowi rażące naruszenie zasady prawidłowej gospodarki. Ewidencja pozaksięgowa ma być transparentna i odzwierciedlać rzeczywiste koszty. Ukrywanie opłat za usługę w kosztach zużycia jest próbą zaciemnienia obrazu finansowego i utrudnienia właścicielom kontroli kosztów nieruchomości online. To działanie na szkodę wspólnoty, która w ten sposób płaci za coś, czego nie zaaprobowała w sposób jawny.

 

Współodpowiedzialność Firm Zewnętrznych: Obowiązek Żądania Uchwały

Firmy zewnętrzne, które świadczą usługi rozliczania mediów dla wspólnot, nie mogą udawać, że nie wiedzą, na jakiej podstawie prawnej działają. Jako profesjonalne podmioty, mają obowiązek żądać od zarządcy uchwały wspólnoty dotyczącej tak długoterminowych i generujących stałe koszty usług. Szczególnie dotyczy to instalacji i odczytów urządzeń takich jak podzielniki ciepła czy wodomierze z odczytem radiowym, które wiążą wspólnotę na lata.

Jeśli firma zewnętrzna wykonuje usługi bez odpowiedniego umocowania w uchwale wspólnoty, a co więcej, akceptuje ukrywanie swoich kosztów w opłatach za media, działa wspólnie i w porozumieniu z zarządcą na szkodę właścicieli. Jest to działanie niezgodne z zasadami współżycia społecznego i może prowadzić do odpowiedzialności, również ze strony takiej firmy. Firmy te powinny wspierać transparentne zarządzanie wspólnotami, a nie brać udział w manipulacjach.

 

Analiza Działań Spółdzielni Mieszkaniowych (SM) w Kontekście Art. 27 USM

Szczególne wyzwanie stanowią Spółdzielnie Mieszkaniowe (SM), które powołują się na art. 27 USM, by utrzymać tzw. zarząd powierzony i unikać stosowania przepisów UWL dotyczących wspólnot mieszkaniowych. Jest to obszar celowej manipulacji, która prowadzi do nienależnych korzyści dla SM kosztem właścicieli.

Art. 27 ust. 2 USM stanowi: "Zarząd nieruchomościami wspólnymi stanowiącymi współwłasność spółdzielni jest wykonywany przez spółdzielnię jak zarząd powierzony, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali, z zastrzeżeniem art. 24¹ uchwała o stosowaniu przepisów ustawy o własności lokali i art. 26 warunki stosowania ustawy o własności lokali. Przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali o zarządzie nieruchomością wspólną nie stosuje się, z wyjątkiem art. 22 czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu oraz art. 29 ust. 1 i 1a, które stosuje się odpowiednio."

Art. 27 ust. 3 USM dodaje: "Przepisów ustawy, o której mowa w ust. 2, o wspólnocie mieszkaniowej i zebraniu właścicieli nie stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 2, art. 24¹ uchwała o stosowaniu przepisów ustawy o własności lokali i art. 26 warunki stosowania ustawy o własności lokali. Do podjęcia uchwały, o której mowa w art. 22 ust. 2 i 4 ustawy, o której mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio przepisy tej ustawy."

Kluczowa manipulacja SM: SM często celowo nie informuje właścicieli, że to oni – właściciele lokali wykupionych od SM – stanowią większość udziałów w nieruchomości wspólnej. Zamiast zachęcać właścicieli do skorzystania z prawa przewidzianego w art. 24¹ ust. 2 USM, SM utrzymuje status quo, czerpiąc z tego korzyści.

Art. 24¹ ust. 2 USM stanowi: "Większość właścicieli lokali w budynku lub budynkach położonych w obrębie danej nieruchomości, obliczana według wielkości udziałów w nieruchomości wspólnej, może podjąć uchwałę, że w zakresie ich praw i obowiązków oraz zarządu nieruchomością wspólną będą miały zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Do podjęcia uchwały stosuje się odpowiednio przepisy tej ustawy."

W czym problem i gdzie leży obraza prawa?

  1. Celowe wykorzystanie błędu (kłamstwo) do osiągnięcia nienależnych korzyści: SM, będąc świadomą, że stanowi mniejszość udziałowców, zataja tę informację przed właścicielami. Nie informując o możliwości przejęcia zarządu przez właścicieli poprzez uchwałę z art. 24¹ ust. 2 USM, SM celowo utrzymuje właścicieli w błędnym przekonaniu o swojej dominującej pozycji i wyłącznym prawie do zarządzania. To działanie ma na celu zachowanie status quo, z którego SM czerpie korzyści, np. poprzez swobodne decydowanie o kosztach, bez kontroli ze strony większościowych właścicieli.

  2. Brak stosowania przepisów UWL wbrew wyraźnym wyjątkom: Mimo że art. 27 ust. 2 i 3 USM wyraźnie wskazują, że art. 22 UWL (czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu) oraz art. 29 ust. 1 i 1a UWL (obowiązki zarządu/zarządcy) stosuje się odpowiednio, SM często ignoruje obowiązek podejmowania uchwał w sprawach przekraczających zwykły zarząd, w tym w zakresie regulaminu rozliczania mediów i usług czy zlecania ich na zewnątrz.

  3. Brak określenia zasad ewidencji pozaksięgowej: Zgodnie z art. 29 ust. 1 UWL, zarządca (w tym przypadku SM) jest zobowiązany prowadzić ewidencję pozaksięgową "określoną przez wspólnotę mieszkaniową!". Bez uchwały właścicieli, SM samodzielnie narzuca zasady tej ewidencji, co prowadzi do braku transparentności i możliwości ukrywania kosztów.

Podejmowanie decyzji dotyczących umów o rozliczanie mediów i usług, zwłaszcza tych długoterminowych i generujących stałe opłaty, bez powiadomienia właścicieli o ich faktycznej sytuacji prawnej (tj. że SM jest mniejszościowym współwłaścicielem, a właściciele mają prawo do przejęcia zarządu lub uchwalania zasad) jest jawnym przykładem celowego wykorzystania błędu właścicieli do osiągnięcia nienależnych korzyści. To działanie, które podważa zaufanie i narusza podstawowe prawa właścicielskie do decydowania o swojej własności.


Manipulacja Wymianą Wodomierzy i Art. 45a Prawa Energetycznego: Przymus czy Wybór?

Jedną z najbardziej nagminnych form manipulacji, szczególnie w Spółdzielniach Mieszkaniowych, jest jednostronne informowanie o rzekomym "przymusie" wymiany wodomierzy na te z odczytem radiowym. Informacje na klatkach schodowych często sugerują, że jest to bezwzględny obowiązek, a brak zgody oznacza wyższe opłaty lub inne negatywne konsekwencje. Jest to jaskrawy przykład wykorzystania niewiedzy właścicieli i celowego zatajania kluczowych informacji wynikających z Prawa energetycznego.

Przepis art. 45a ust. 8a Prawa energetycznego stanowi:

"W przypadku gdy instalacja urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych lub ich wymiana na urządzenia umożliwiające zdalny odczyt jest technicznie niewykonalna lub ekonomicznie nieopłacalna, właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego może odstąpić od ich zainstalowania lub wymiany, po uzyskaniu zgody właścicieli lokali wyrażonej w formie uchwały."

Sytuacja, w której występuje obraza przepisu:

SM, a czasem i zarządcy, nagminnie pomijają w swoich "informacjach" kluczowe wyłączenia zawarte w tym przepisie, czyli warunki technicznej niewykonalności oraz ekonomicznej nieopłacalności.

  1. Zatajenie Wyłączeń:

    • Naruszenie: SM lub zarządca jednostronnie przedstawia wymianę wodomierzy jako bezwzględny obowiązek, nie informując właścicieli o możliwości odstąpienia od tej wymiany, jeśli jest ona technicznie niewykonalna (np. z uwagi na stan instalacji, konstrukcję budynku) lub ekonomicznie nieopłacalna (np. wysokie koszty inwestycji w stosunku do potencjalnych oszczędności).

    • Konsekwencja: Właściciele są zmuszani do ponoszenia nieuzasadnionych kosztów, które mogą nie przynieść realnych korzyści, a nawet prowadzić do strat, co stanowi niegospodarność.

  2. Brak Wymaganej Uchwały:

    • Naruszenie: Art. 45a ust. 8a Prawa energetycznego jasno wskazuje, że odstąpienie od zainstalowania lub wymiany urządzeń wymaga "uzyskania zgody właścicieli lokali wyrażonej w formie uchwały." To oznacza, że decyzja o tym, czy zainstalować urządzenia zdalnego odczytu, jeśli są ku temu przesłanki (niewykonalność/nieopłacalność), należy do wspólnoty! SM czy zarządca, narzucając wymianę bez uwzględnienia tych warunków i bez uchwały, narusza to prawo. Podobnie, jeśli decyzja o instalacji takich urządzeń pociąga za sobą długoterminowe koszty (np. opłaty za system odczytowy), wspólnota ma prawo zażądać, aby taka umowa była podstawą uchwały o przekroczeniu czynności zwykłego zarządu.

    • Konsekwencja: Właściciele są pozbawieni prawa do decydowania o istotnych inwestycjach i ponoszenia kosztów, które mogłyby zostać zakwestionowane na podstawie analizy wykonalności i opłacalności.

  3. Brak Realnej Analizy:

    • Naruszenie: Brak przeprowadzenia rzetelnej analizy technicznej wykonalności i ekonomicznej opłacalności przez zarządcę/SM przed podjęciem decyzji o wymianie. Taka analiza powinna być przedstawiona właścicielom, aby mogli podjąć świadomą uchwałę. Często decyzje podejmowane są arbitralnie, bez udokumentowania spełnienia warunków prawnych.

    • Konsekwencja: Kolejny element niegospodarności i brak transparentnego zarządzania wspólnotami.

Manipulacja wokół art. 45a Prawa energetycznego to podręcznikowy przykład, jak zarządcy i SM wykorzystują złożoność przepisów do własnych celów, kosztem bezpieczeństwa finansowego wspólnoty i prawa właścicieli do świadomego decydowania o swojej własności.


Regulamin Rozliczania Mediów i Usług: Twoje Prawo i Narzędzie Wpływu

Regulamin rozliczania mediów i usług jest niczym innym, jak uchwałą właścicieli o sposobie rozliczania mediów i usług. To ten dokument, stworzony i przyjęty przez wspólnotę, powinien precyzyjnie określać:

  • Zasady ustalania zaliczek.

  • Terminy i metody rozliczania mediów (woda, ogrzewanie, śmieci, itd.).

  • Sposób prowadzenia ewidencji pozaksięgowej, z wyraźnym rozdzieleniem kosztów zużycia od kosztów usług rozliczeniowych.

  • Zasady rozliczeń nadpłat i niedopłat.

  • W przypadku zlecenia części usług na zewnątrz – warunki takiego zlecenia i jego umocowanie w uchwale, ze wskazaniem źródła finansowania.

Podejmując taką uchwałę, wspólnota mieszkaniowa przestaje być biernym obserwatorem, a staje się aktywnym podmiotem, który definiuje zasady gry. To narzędzie, które zapewnia transparentne zarządzanie wspólnotami, eliminuje pole do manipulacji zarządcy i umożliwia bezpieczne zarządzanie finansami wspólnoty w chmurze.


LiczDom.pl: Wsparcie w Tworzeniu i Implementacji Regulaminu

LiczDom.pl oferuje nie tylko zaawansowany program do zarządzania nieruchomościami czy aplikację dla wspólnot mieszkaniowych, która w sekundę przelicza wszystkie liczniki i pozwala lokatorowi na bieżąco śledzić zużycie mediów. Jesteśmy również Partnerem, który uświadamia i edukuje, dostarczając wiedzy o tym, jak efektywnie wykorzystać prawo do optymalizacji kosztów zarządzania nieruchomościami.

Nasza platforma może być kluczowym elementem implementacji Regulaminu rozliczania mediów i usług. Dzięki niej, zasady określone w uchwale stają się rzeczywistością:

  • Indywidualne konta lokali z kalkulatorem budżetu lokalu przeliczają w czasie rzeczywistym, czy zaliczki pokrywają faktyczne zużycie.

  • Możliwość połączenia z ciepłomierzami dobowo monitoruje wskaźnik zużycia ciepła (JG/m²) i ciepłej wody użytkowej (JG/m³).

  • Pełna automatyzacja zarządzania nieruchomościami i budżetowanie nieruchomości w chmurze eliminują błędy i zapewniają pełną transparentność.


Podsumowanie: Od Biernego Obserwatora do Aktywnego Właściciela

Brak Regulaminu rozliczania mediów i usług jest luką, którą zarządcy często wykorzystują. Uzasadnione żądanie jego uchwalenia, a następnie egzekwowanie, to klucz do bezpieczeństwa finansowego wspólnoty i przełamania bierności. Właścicielom przysługuje prawo do pełnej wiedzy i kontroli nad swoimi finansami oraz sposobem ich rozliczania. Ukrywanie kosztów rozliczeń w opłatach za media jest niedopuszczalne i narusza zasady prawidłowej gospodarki. Firmy zewnętrzne, jeśli współuczestniczą w takich praktykach bez wymaganej uchwały, również działają na własne ryzyko. Celowe zatajanie przez SM informacji o większościowym udziale właścicieli i braku zastosowania odpowiednich przepisów UWL stanowi naruszenie prawa i jest próbą osiągnięcia nienależnych korzyści. Nie daj się zwieść fałszywemu "przymusowi" wymiany wodomierzy – zawsze pytaj o analizę wykonalności i opłacalności oraz o odpowiednią uchwałę wspólnoty!


Podsumowanie z Przepisami Podstawy Prawnej

  1. Obowiązek Określenia Sposobu Prowadzenia Ewidencji i Zaliczek:

    • Art. 22 ust. 3 pkt 10 Ustawy o własności lokali (u.w.l.): Określa, że "Określenie zakresu i sposobu prowadzenia przez zarząd lub zarządcę [...] ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną [...]" jest czynnością przekraczającą zwykły zarząd, wymagającą uchwały.

    • Art. 29 ust. 1 U.w.l.: Wskazuje, że zarządca "jest zobowiązany prowadzić dla każdej nieruchomości wspólnej, określoną przez wspólnotę! mieszkaniową, ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczonych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólną".

    • Naruszenie: Brak uchwały określającej zasady ewidencji i ustalania zaliczek; samodzielne narzucanie zasad przez zarządcę/SM.

  2. Samowolne Zlecanie Usług na Zewnątrz i Niegospodarność:

    • Art. 355 § 2 Kodeksu cywilnego (k.c.): Mówi o należytym wykonaniu usługi przez profesjonalistę. Jeśli zarządca zleca usługę, za którą pobiera wynagrodzenie, bez zgody wspólnoty, jest to nienależyte wykonanie umowy.

    • Art. 296 Kodeksu karnego (k.k.): Niegospodarność – w skrajnych przypadkach nieuprawnione generowanie kosztów dla wspólnoty może być podstawą do odpowiedzialności karnej.

    • Naruszenie: Zlecanie usług bez uchwały wspólnoty, pobieranie wynagrodzenia za niezrealizowane usługi.

  3. Naruszenie Zasad Prawidłowej Gospodarki i Ukrywanie Kosztów:

    • Prawidłowa gospodarka finansowa wymaga transparentności i odrębnego klasyfikowania kosztów. Ukrywanie opłat za usługi w kosztach zużycia mediów jest niezgodne z tymi zasadami i narusza prawa właścicieli do pełnej informacji o wydatkach.

    • Naruszenie: Mieszanie kosztów usługi z kosztami zużycia mediów, brak transparentności ewidencji.

  4. Współodpowiedzialność Firm Zewnętrznych:

    • Zasady dobrej wiary i prawidłowego obrotu gospodarczego (Kodeks cywilny) obligują firmy zewnętrzne do weryfikacji umocowania zarządcy, zwłaszcza przy długoterminowych zobowiązaniach finansowych wspólnoty. Brak wymaganej uchwały naraża taką firmę na ryzyko zarzutu działania bez podstawy prawnej i współudziału w działaniach na szkodę wspólnoty.

    • Naruszenie: Działanie bez należytej staranności w weryfikacji umocowania prawnego, współudział w zaciemnianiu obrazu finansowego.

  5. Manipulacje SM w Kontekście Art. 27 USM i Obraza Prawa:

    • Art. 27 ust. 2 i 3 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (u.s.m.): Mimo że przepisy te przewidują odpowiednie stosowanie art. 22 UWL (czynności przekraczające zwykły zarząd) oraz art. 29 ust. 1 i 1a UWL (obowiązki zarządu/zarządcy), SM często ich nie przestrzega.

    • Art. 24¹ ust. 2 U.s.m.: Umożliwia większości właścicieli lokali podjęcie uchwały o stosowaniu przepisów UWL w pełnym zakresie. SM celowo nie informuje o tej możliwości ani o tym, że sama jest mniejszościowym współwłaścicielem.

    • Obraza Prawa/Naruszenie:

      • Celowe wykorzystanie błędu (kłamstwo) i zatajenie informacji: SM, będąc mniejszościowym udziałowcem, nie informuje o tym większościowych właścicieli, celowo utrzymując ich w niewiedzy co do ich praw do przejęcia zarządu (art. 24¹ ust. 2 USM).

      • Osiągnięcie nienależnych korzyści: Dzięki zatajeniu informacji i utrzymaniu zarządu powierzonego, SM zachowuje pełną swobodę decyzyjną i finansową bez kontroli właścicieli, czerpiąc z tego nienależne korzyści.

      • Brak stosowania odpowiednich przepisów UWL: SM ignoruje konieczność podejmowania uchwał w sprawach przekraczających zwykły zarząd (np. regulamin rozliczania mediów) mimo wyraźnego odesłania w art. 27 ust. 2 i 3 USM do art. 22 i 29 UWL.

  6. Manipulacja Wymianą Wodomierzy w Kontekście Art. 45a Prawa Energetycznego:

    • Art. 45a ust. 8a Prawa energetycznego: Przepis ten dopuszcza odstąpienie od zainstalowania lub wymiany urządzeń do zdalnego odczytu, jeśli jest to technicznie niewykonalne lub ekonomicznie nieopłacalne, jednak wymaga to uchwały właścicieli.

    • Obraza Prawa/Naruszenie:

      • Zatajenie informacji o wyłączeniach: SM celowo nie informuje właścicieli o możliwościach odstąpienia od wymiany wodomierzy z powodu niewykonalności technicznej lub nieopłacalności ekonomicznej.

      • Brak wymaganej uchwały: Decyzja o odstąpieniu od wymiany, podyktowana warunkami z art. 45a ust. 8a, wymaga uchwały wspólnoty. SM często narzuca wymianę bez takiej uchwały lub bez przedstawienia rzetelnej analizy.

      • Narażanie wspólnoty na nieuzasadnione koszty: Brak transparentnej analizy wykonalności/opłacalności i narzucanie kosztów może prowadzić do niegospodarności i niepotrzebnego obciążania właścicieli.


LiczDom.pl: Twój Spokój w Czterech Ścianach – Tarcza Oszczędności i Bezpieczeństwa dla Każdego Właściciela.

Nie pozwól na samowolę zarządcy i brak transparentności! Z LiczDom.pl zyskujesz najlepszy program do zarządzania nieruchomościami dla wspólnot, który wspiera elastyczne budżetowanie nieruchomości i zapewnia ochronę przed błędami w planie gospodarczym. To droga do bezpiecznego zarządzania finansami wspólnoty w chmurze i realnej współpracy mieszkańców online.

Zbliżamy zarządzanie wspólnotą mieszkaniową do Ciebie bez granic!


Skontaktuj się z nami! Tel. +48 605 268 530 E-mail: [email protected] | [email protected]  Blog: LiczDom.pl/nowosci